نقل قول از mohamad-reza
کسی این آموزش ها را با آموزش ترکیب رنگ نداره
اگه اره لطفاً لینک بده
با تشکر
mrdehghani2@yahoo.com
mrdehghani@usa.com
09186080331
با سلامی مجدد این هم یه آموزش اجمالی به درخواست دوست عزیزمون
فصل اول
مروری بر فرآيند رنگ آميزي خودرو
مقدمه :
تقريباٌ مي توان گفت كه همه مشتريان در هنگام خريد خودرو اولين سوالي كه در ذهنشان نقش مي بندد رنگ خودرو و كيفيت آن مي باشد. در فرآيند رنگ كاري ، پيش از رنگ شدن بدنه خودرو ، موثرترين عامل اثر گذار بر كيفيت رنگ كاري ، كيفيت سطح زيرين آن مي باشد . تنها يک سطح تميز، بدون چربي و خشک مي تواند متضمن رنگ آميزي خوب و عاري از نقص باشد. لذا قبل از ورود بدنه از سالن بدنه سازي به سالن رنگ بايد براده های ريز آهن و قطعات کوچک ناشي از نقطه جوش و نيز آلودگي های چربي بالا و اشباع حاصل از گريس ، روغن های محافظ خوردگي ، روغن کشش و غيره توسط دستگاههای مکنده برقي مخصوص و حلال های قوي برطرف شده و پس از آن بدنه به سالن رنگ انتقال يابد. در ذيل شرح مختصري از عوامل اثر گذار بر فرآيند رنگ كاري و فرآيندهاي آن آورده شده است.
شست و شو با آب داغ:
اين فعاليت به منظور شست و شوی اوليه و آماده شدن چربي های سطح جهت چربي گيري انجام مي پذيرد.
آب کشي و شست و شو با آب صنعتي:
اين فعاليت به منظور برطرف کردن تاثير قليايي چربي گير انجام مي شود.
فعال سازي طرح:
اين فعاليت جهت حصول اطمينان از عملکرد کامل فسفاته و ايجاد هسته های مرکزي(تشکيل کريستال) انجام مي گيرد كه بايد سطح فلز توسط يک ماده فعال ساز مانند تيتانيوم فسفات عمل آوري شود.
فسفاته:
هدف از اين فرآيند تشکيل کريستال های فسفات فلزي بر روی بدنه بوده که علاوه بر جلوگيري از خوردگي ، با افزايش سطح تماس در کريستال ها ، چسبندگي کامل رنگ به آستر و به فلز پايه تامين شود. در اين فرآيند از شتاب دهنده مانند نيتريت وپراکسيد ، اسيد فسفريک ، کاتيون های فلزي تشکيل دهنده پوشش مانند روی ، منگنزونيکل يا مس ، کلسيم ، منيزيم و فلوئوريد بهره گيري مي شود.
آبکشي و شستشو شو با آب صنعتي :
در اين فرآيند بوسيله آب ، تميز کاري بدنه فسفاته شده انجام مي پذيرد.
تثبيت کننده:
در اين فرآيند نواحي متخلخل مابين کريستال های فسفات به صورت شيميايي غير فعال مي شوند. نمک کمپلکس زير کونيم بعنوان تثبيت كننده مورد استفاده قرار مي گيرد.
آب کشي و شست و شو با آب ديونيزه :
به منظور اطمينان از عدم وجود يون های مزاحم بر روی بدنه و ايجاد اختلال در فر آيند رنگ الکترفورز اين فرآيند انجام مي شود.
سيستم رنگ ته نشست الکترودي يا الکترو فورز کاتديک:
اين فرآيند عمدتاٌ بر پايه رزين های اپوکسي است. بوسيله فرآيند الکتريکي و اعمال جريان ، يون های ترکيب رزين اپوكسي که توسط اسيد های آلي مانند اسيد استيک قابل حل درآب مي شوند ، به سمت کاتد حرکت کرده و فيلم رنگ را تشکيل مي دهند.
شستشو با اولترافيلتر :
جهت جداسازي يون هاي رنگ تثبيت نشده و موجود برروی سطح و بازگرداندن آنها به حمام رنگ اين فرآيند صورت مي پذيرد.
شست و شو با آب ديونيزه:
اين فرآيند كليه رنگهاي اضافي بر روي بدنه را برطرف مي نمايد.
کوره پخت رنگ الکترو فورز و خنک کن:
جهت پخت رنگ آستر و پس از آن رساندن بدنه به دمای محيط اين فرآيند انجام مي پذيرد.
عمليات درزگيري و عايق زير بدنه ( PVC ):
اين فرآيند جهت جلوگيري از درزها و ارتعاشات بدنه خودرو و نيز محافظت سطح بدنه در برابر پرتاب شن و ماسه صورت مي پذيرد.
کوره PVC :
در اين فرآيند پخت اوليه درزگير ها و عايق زير بدنه انجام مي شود.
تميز کاري بدنه قبل از آستر:
در اين فرآيند توسط حلال ، بادگيري و دستمال چسبی کليه آلودگي ها از سطح بدنه برطرف مي شوند.
پاشش الکتروستاتيک آستر ثانويه:
در اين فرآيند ذرات رنگ بار منفی يافته و توسط دستگاه اتوماتيک bell يا ربات بر روی بدنه متصل شده به زمين Earth تثبيت مي شوند.
کوره آستر ثانويه و خنک کن:
اين فعاليت جهت پخت رنگ آستر و سپس خنک شدن بدنه به کار مي رود.
سمباده کاري و تميز کاري قبل از رنگ رويه:
در اين فرآيند با استفاده از حلال ، بادگيري ، دستمال چسبي ، ملزومات جلوگيري کننده از الکتريسيته ساکن و ... ، سطحي صاف و بدون آلودگي های گرد و غبار ، پرز و ذرات ريز رنگ حاصل مي شود.
پاشش رنگ رويه:
توسط سيستم های bell ويا ربات ذرات باردار با بار منفي بر روی بدنه متصل به زمين مي نشينند. ( در دو مرحله Base coat و Clear coat )
کوره پخت نهايي رنگ رويه و خنک کن :
اين فرآيند به منظور پخت رنگ نهايي و خنک شدن آن مورد استفاده قرار مي گيرد.
لکه گيري يا Touch up توسط سمباده و پوليش کاري :
اين فرآيند جهت از بين بردن عيب ذرات خارجي بر روي رنگ صورت مي گيرد.
بنابراين برای زيباسازي سطح بدنه خودرو و محافظت آن در برابر خوردگي و نيز عوامل جوي مانند رطوبت ، نور ، باران های اسيدي ، عوامل مکانيکي ، شيميايي و ... در سالن های رنگ شرکت های خودرو ساز ، بدنه طي مراحل مختلف آماده سازي و رنگ آميزي مي شود.
هر يک از اين مراحل به نوبه خود حائز اهميت بوده و دارای مکانيسم پيچيده اي است. فرآيند به نحوي سلسله وار به پيش مي رود که کليه الزامات را ميسر سازد.در نهايت ، هدف توليد محصول بدون عيب و تامين نيازمندي های ضمانت داده شده در جهت رضايت مشتري است.